Úvod do PPC reklamy
PPC je zkratka z anglického Pay Per Click v překladu tedy platba za kliknutí.
Od ostatních reklam se liší právě tím, že vás stojí peníze až ve chvíli, kdy na vaši reklamu někdo klikne.
Samozřejmě pro každého je důležité, nejen samotné kliknutí, ale cílem je prodat vaše zboží či služby. V tom vám pomohou PPC kampaně, které si nastavíte v PPC systémech. Není radno tyto kroky podceňovat, protože pokud budete mít kampaň špatně nastavenou, můžete mít spoustu prokliků, ale správný výsledek se nedostaví.
PPC systémy
Nejvíce rozšířeným systémem po celém světě je bezesporu Google Ads (dříve Adwords, společnosti Google).
V ČR je to potom Sklik.cz od společnosti Seznam.cz
Mezi další systémy patří např. na Slovensku eTarget nebo v Rusku je to místní systém Yandex. Většina zemí má svůj místní PPC systém.
Jak to funguje?
Zákazník (uživatel) si otevře vyhledavač, kde zadá svůj hledaný dotaz (tzv. vyhledávací dotaz), na základě toho se mu objeví potřebné informace v podobě odkazů. Je důležité mít na paměti, aby vyhledavač dobře fungoval, potřebuje k tomu spokojené uživatele. Kterým vždy vyhledavač napoví nebo zodpoví jejich otázku či vyřeší daný problém. Je tedy velmi důležitá relevance (je vždy potřeba nabídnout relevantní nabídku na dotaz uživatele, tak aby byl vyřešen jeho problém nebo otázka, kterou potřebuje zodpovědět). Pokud tohle váš web nedokáže, vyhledavač ho automaticky zařadí na poslední místa ve vyhledávání. Čím konkrétněji dokážete odpovědět na daný dotaz, tím lépe vás vyhledavač vyhodnotí.
Tyto uživatele vyhledavač potřebuje, protože díky nim, může nabídnout reklamu inzerentům, kteří si koupí reklamu.
Např. Máte prodejnu motocyklů a chcete svůj web ukázat lidem, kteří hledají motocykly. V praxi to funguje tak, že zadají do vyhledavače dotaz – „motocykl“ nebo „prodej motocyklů“ a další fráze, které odpovídají nabízenému produktu (tedy prodeji motocyklů).
Jistě svou reklamu nebudete chtít ukazovat lidem, kteří hledají něco jiného např. lednice, protože ty vaše reklama určitě zajímat nebude. Je potřeba vždy oslovit konkrétní potenciální zákazníky.
Personalizace ve vyhledávání
Vyhledavač také mimo jiné sleduje, o co se zajímáte, jaké stránky navštěvujete. A díky tomu se vám později zobrazují přímo cílené reklamy na věci, o které máte zájem. Proto vždy uvidíte něco jiného než váš kolega či kamarád.
Výhody PPC reklamy
Cílení reklamy na přesná klíčová slova ve vyhledávání, kteří hledají určité fráze. Pokud budete lidem ukazovat to, co hledají nebo chtějí vidět, je velká pravděpodobnost, že na reklamu kliknou a nakoupí tak ve Vašem e-shopu.
Následně můžete ovlivnit svoji pozici v reklamě. Záleží na vás, zda vám stačí nižší pozice na stránce s reklamou, anebo zda chcete být mezi prvními. Kromě ceny za proklik hraje svoji roli i kvalita reklamy. Takže pomocí kvalitní reklamní kampaně Google Ads můžete inzerovat na přední pozici a mít i nižší rozpočet než vaše konkurence.
Nastavení kampaně není nic složitého. Kampaň můžete po celou dobu sledovat a když zjistíte, že cena prokliků roste a konverze jsou malé, investice je tedy nejistá a kampaň tak můžete včas vypnout, než přijdete o svoje investice. Stávající kampaně můžete také upravovat dle potřeby.
PPC systémy nejsou nikdy vyprodané.
Nevýhoda PPC reklamy
Platí se za každý proklik. Na rozdíl od přímé návštěvnosti se za reklamu vždy platí, ale pokud máte dobře nastavenou kampaň ( adekvátní cenu za konverzi) neměl by to být problém a reklama se vyplatí.
Andrea S.