Víme, že cena je jedním z nejvýznamnějších marketingových nástrojů – je to jeden ze 4 P v marketingovém mixu.
Cena je peněžní částka, která je účtována za výrobek nebo službu. Cíle podniku při stanovování ceny jsou:
1.Maximalizace zisku – firmě přinese co největší tržby z prodeje. Maximálního zisku lze dosáhnout v krátké době vysokou cenou a nízkým objemem prodeje. V dlouhé době pak nízkou cenou a malým objemem prodeje.
2.Tržní podíl – dlouhodobý cíl, který slouží k dosažení dominantního postavení na trhu. Obsazení co největšího tržního podílu lze dostáhnout stanovením co nejnižší ceny.
3.Likvidace konkurence – krátkodobý cíl zničit konkurenci extrémně nízkou cenou. Cena je taková, aby si ji konkurence nemohla dovolit. Počáteční ztráty si firma vynahradí pak tím, že získá dominantní postavení na trhu.
4.Přežití – krátkodobý cíl, který využívají firmy, které mají problémy s odbytem – přebytkem výrobní kapacity. Firma stanoví co nejnižší cenu, aby vyprodala zásoby a udržela výrobu v chodu, zisk je až druhořadý cíl.
5.Rychlá návratnost investic – je dlouhodobý cíl, kdy firma vychází z vynaložené investice do výrobku.
6.Prestiž a jedinečnost – kdy firma dosahuje pozice na trhu vysokou kvalitou výrobku.
7.Věrný zákazník -firma získává věrného zákazníka nasazením nižší ceny,
než kterou mají ostatním kupujícím.