Míra opuštění košíku
LEKCE 2
Zboží v košíku, ale zákazník nakonec objednávku nedokončí?
Tyyyy jo, je to těsně před spadnutím. Máte na vašem e-shopu uděláno téměř vše. Ale než všechno spustíte do ostrého startu, pečlivě si projděte celý objednávkový proces a zaměřte se na to, proč by mohl chtít zákazník utéci z virtuálního košíku.
Jisté statistiky praví (poslední celosvětová známá statistika zde praví, že téměř 70 % zákazníků nedokončí svůj záměr - tedy kousek jeho výplaty neskončí ve vaší pokladně. Smutné, co? Tolik práce a výsledek ve formě 3 z 10? Pojďme se podívat, proč tomu tak je a jak tomu předejít.
Mezi nejčastější uváděné důvody, proč zákazníci nedokončí svou objednávku patří:
- Nepřipravenost k nákupu - zákazníka jste dostatečně nepřesvědčili, že daný produkt opravdu "potřebuje"
- Ještě si chce nákup promyslet nebo ho dokončit v klidu z domova (a pak zapomene)
- Doprava za zboží je nepřiměřeně drahá nebo nemají dobré zkušenosti s nabízeným přepravcem
- Malý výběr/možnosti objednávku zaplatit (např. jen dobírka může zákazníka odradit)
- Cena produktu - zákazník našel v jiném e-shopu produkt levněji nebo jste nachystali pro svého zákazníka nějakou nepříjemnost na konci objednávky - např. uvídíte cenu bez DPH
a v košíku se pak hezky DPH dopočítá - Před nákupem ho nutíte k registraci
- Celý objednávkový proces je příliš složitý (nakonec si to rozmyslí)
- Při objednávce se něco zasekne, nebo se celý e-shop načítá velmi pomalu
Ještě chvíli se vrátíme k výše uvedenému a připomínáme, že online prostředí - tedy váš e-shop má k dispozici velkou zbraň -
a to v podobě interních statistik, ze kterých byste měli umět vyčíst:
- kolik lidí opravdu opustilo košík
- v jaké fázi opostili košík (bylo to u platby, dopravy, nutnosti registrace?)
- jaká byla hodnota zboží v košíku (bylo to pár kaček a nákup se zasekl např. na ceně dopravy?)
- znáte e-maily těchto zákazníků (např. díky přihlášení do e-shopu přes sociální sítě?)
V tomto bodě můžeme hovořit i o stavu, že náš zákazník prostě není na nákup připravený a je třeba se zamyslet, proč zákazník s nákupem otálí a jaké JINÉ argumenty mohou na něj platit. Případně, jak s takovým zákazníkem pracovat v budoucnu, protože můžeme očekávat, že dané zboží/službu potřebovat bude.
Dalším uváděným důvodem, proč zákazník svůj nákup nedokončí je "vyrušení" nebo potřeba porovnat dva podobné produkty a rozmyslet si, který z nich bude lepší. Uvedeme si typické příklady:
Představte si rodiče dětí. Děti se konečně zabavily a přichází prostor jim koupit nové oblečení, hračku, nebo něco do domácnosti. Rodič najde požadované, vyhledá si i e-shop, kde chce zboží nakoupit a přijde velká rána a po ní řev. Rodič okamžitě vyskočí, řeší úraz dítěte a na nákup si už nevzpomene.
Představte si zákazníka, který jede městskou hromadnou dopravou do práce. Čte si na svém mobilním telefonu zprávy a "něco" (pro modelový příklad je jedno co) ho donutí hledat nějaký produkt. Zjistí, že existuje více variant tohoto produktu, ale na mobilu se mu špatně hledají parametry apod. Zkrátka - potřebuje k tomu velkou obrazovku. Proto z košíku odchází s tím, že doma si to projde v klidu. A doma - ve víru povinností prostě zapomene.
Funkce "opuštěný košík" v e-shopovém řešení Shop5
Shop5 má funkci, kdy po dobu 2 dnů ukládá obsah košíku. Já jako ADMIN si mohu prohlédnout, kolik lidí si dalo do košíku zboží, ale nedokončilo objednávku. Pokud se jedná o uživatele, který je v mém e-shopu zaregistrovaný, pak si systém podle IP adresy přiřadí číslo zákazníka a jeho e-mailovou adresu.
Všechny tyto informace vám mohou pomoci rozlousknout pře-nastavit váš
e-shop tak, aby vaši zákazníci byli spokojeni a aby míra opuštění košíku byla výrazně nižší.
A také nezapomeňte - v této části vám může velmi pomoci marketing - resp. remarketing/retargeting - ale o tomto velkém tématu více až v kurzu "Marketing pro e-shopy" 🙂
CHECKLIST A ÚKOLY
DALŠÍ KROKY MODULU:
ZPĚT NA MODUL 1