Parametry zboží a jejich přínos pro zákazníka

📩 LEKCE  6

Parametry

Jak už jsme si říkali v předešlé kapitole. Popisek zboží vám dává manévrovací prostor k tomu, abyste zákazníka přesvědčili. A tady narážíme na další část, kterou byste měli mít u zboží pěkně vymazlenou. A tou částí jsou parametry.

V případě parametrů se můžeme bavit o následujících typických příkladech:

  • výrobce
  • velikost produktu (v x š x d x h)
  • hmotnost
  • objem
  • způsob zapínání/zapojení
  • velikost paměti
  • výkon
  • převažující materiál
  • barva
  • energetická třída
  • funkce
  • výbava
  • a mnohé další

V případě parametrů myslete na to, co je pro zákazníka důležité. Vyzvedněte to, co bude potřebovat, preferovat nebo podle čeho daný produkt asi hledat.

Pokud se jedná například o krbovou vložku, bude zákazník vybírat výkon (aby mu vytopila dům), velikost polen (protože má na zahradě již připravné), průměr kouřovodu (dle průměru komínu),..

Pokud budete popisovat náhrdelník, pak zákazníka (spíše zákaznici) bude zajímat barva (aby se jí hodil k oblečení, které má), použité materiály (aby ji nepotkala nějaká nepříjemná alergická reakce) a taky styl zapínání (např. to, že má náhrdelník zapínání na 3 různé délky - zvolí si sama podle výstřihu šatů).

Parametry jsou nejdůležitější pro porovnání zboží na e-shopu

Parametry pomáhají vyspecifikovat filtry ve vašem e-shopu

Další velkou výhodou parametrů je fakt, že vám mohou pomoci se zamyslet nad nastavením filtrů ve vašem e-shopu. Máte-li velké množství položek, je dobré parametry použít jako dobré filtrační vodítko pro zákazníka. 

Většina e-shopových řešení má nastaveno, že všechny parametry zboží se zadávají v kartě zboží. Naše doporučení zní - nepřeskakujte tyto informace s tím, že je uděláte někdy později. Snažte se vyplnit maximum, co víte nebo co můžete dohledat. Opět tím maximalizujete stav, kdy se u vás zákazník zastaví a zůstane si třídit potřebné informace o produktu
a v tom nejlepším případě ještě nakoupí (opět pracujete s jeho důvěrou, s faktem, že jste v daném oboru odborník).

Níže příklad zadávání parametrů na redakčním systému Shop5:

Příklad zadávání nového zboží

V této části vyplňujete nejzákladnější parametry: Výrobce, dodavatel, kód zboží, cena.... Šipka ukazuje na možnost rozšíření daného zboží o další parametry.

 

Parametry u zboží

Po rozkliknutí tlačítka "parametry zboží" se nám otevřou další možnosti paramatrů, které můžeme u zboží vyplnit.

Nové zadání parametru

Tento obrázek znázorňuje další volitelné parametry, které můžete u zboží promítnout a sami si přednastavit. 

Vycházejte z vlastností produktu

Při zadávání parametrů myslete na podstatu produktů a také na užitek, který by měl zákazníkovi přinést.

Technické produkty (např.vestavná trouba nebo krbová kamna) budou potřebovat více parametrů - pak je shrňte do nějaké pěkné přehledné tabulky. Bude se mu v přemíře čísel lépe orientovat.

Potraviny budou mít méně parametrů a budou si zakládat na složení dané potraviny (toto budou sledovat lidé, kteří mají nejrůznější potravinové alergie) nebo mohou být postaveny na nutričních hodnotách (a sledovat je budou více ti, kteří chtějí nějakým způsobem změnit své tělo)

Móda bude zase postavená na materiálech, velikostech a barvách.

Pokud se bavíme o bižuterii, pak je třeba přemýšlet nad složením produktu (kov, plast,...), barvě, velikosti (např. průměr prstenů, délka náhrdelníků apod.)

Další důležité PARAMETRY, které se vyplňují

  • HMOTNOST - v systému by měl být pouze 1 parametr typu hmotnost a následně vyplněný u všech položek. Umožňuje počítání celkové hmotnosti košíku a podle toho se dají nastavit ceny dopravy. Ukládá se do objednávky a dá se použít v exportech pro dopravce.
  • POVINNÝ POPLATEK - umožňuje nastavit povinné poplatky, které se započítají do objednávky. Například recyklační poplatek, autorský poplatek a podobně.
  • JEDNOTKA - Nastavením tohoto parametru si definujete jednotku každého produktu. Například ks, kg, litry, role atd. 
    Jednotka se následně přenáší do objednávek.
  • TEXT - Základní typ parametru, který definuje nějakou obecnou vlastnost zboží. Například: Objem, Velikost paměti, Země původu, alternativní kódy zboží a podobně. (Pokud tento parametr potřebujete exportovat na Heuréku - vyplníte název po uložení do kolonky Heuréka parametr, podle specifikace Heuréky).
  • ČÍSLO - Tento typ má stejné vlastnosti jako základní textový parametr s tím rozdílem, že se jedná o číselnou hodnotu. 
    Můžete použít například pro rozměry, objem a podobně. Hlavním rozdílem oproti textové hodnotě je řazení při filtraci.

 

Jak se pak mohou zobrazovat parametry? Text (zákazník zaškrkává výběr), slider (posuvník hodnot od - do), případně obrázek. 

 

Parametry a zbožové porovnávače

I pro přenost xml feedu do zbožáku lze uvést parametry produktu. Pokud nejsou parametry vyplněné, pak není možné zobrazovat vaše produkty v konkrétním filtrování. Parametr velikost je u produktů v sekci Móda - u Heureky povinný. 

Dodatečné parametry u Zboží.cz, které mohou být použity k filtrování produktů jsou

Značka <PARAM> má následující podznačky:

<PARAM_NAME>
povinné - Název parametru - například: délka, objem, velikost, barva, určení
<VAL>
povinné - Hodnota parametru - například: 110, 500, XXL, černá, dětské
<UNIT>
nepovinné - Jednotka parametru - například: cm, ml, GB, MHz

👌TIP: Víte, že produkt získal nějaké speciální ocenění nebo certifikát? Určitě tuto informaci zakomponujte do parametrů (pokud vám to systém neumožní, pak tuto informaci vepište textově do popisku zboží a zdůrazněte). Lidé (zákazníci) potřebují mít jistotu, že jimi vybrané zboží je opravdu dobré. Tak proč jim malinko nepomoci? 

👌TIP: Čím blíže zákazníkovi popíšete produkt, tím bude mít menší potřebu se vás ptát. A parametry jsou úzce spjaté s produktem, resp. s jeho popisem. Pečlivě vyplňte a dopiště co nejvíce informací. Představte si odbavovat denně 10-20
e-mailů s dotazy vašich zákazníků, do toho vyřizovat objednávky, fakturace a mnohé další provozní věci. 

✏ CHECKLIST A ÚKOLY