Povinná registrace zákazníka

📩 LEKCE  5

Registrace zákazníka odradí

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v květnu 2019 vydala velkou studii, která zjišťovala preference a návyky českých zákazníků nakupujících v e-shopech. Cílem této studie bylo zjistit  odpovědi na zásadní otázky všech e-shopařů a pomoci jim uzpůsobit své virtuální obchody tak, aby mohly co nejvíce prodávat.

Z celé studie bychom rádi uvedli fakt, že pro českého zákazníka je důležitá:

  • dostupnost zboží v kombinaci s jeho cenou 

Pro zákazníka naopak není vůbec důležitý:

  • původ e-shopu 
  • přidružená kamenná prodejna k e-shopu

A poslední a velmi zajímavý bod - zákazníka velmi odrazuje:

  • povinná registrace před nákupem (odrazuje to až 17 % všech zákazníků) 
  • nemožnost vložit zboží do košíku bez registrace

 

Registrace má své výhody, ale ... "nečiňte jiným to, co byste sami nechtěli"

 

Přiznáváme fakt, že mít zaregistrované zákazníky má svůj velký marketingový význam. Proto doporučujeme nechat výběr registrace/neregistrace na zákazníkovi a nenutit mu povinnou registraci, která na něj vyskoči po vložení zboží do košíku. 

Představte si sami sebe, kdyby jste šli do nějaké kamenné prodejny s oblečením, vybrali jste si 3 kousky zboží - několik kusů vyzkoušeli a u pokladny na vás prodavač/ka "vybafne", že jí musíte nechat jméno a adresu k tomu, abyste si zboží mohli vůbec koupit. Co se stane? Pravděpodobně budete naštvaní, protože byste tuto informaci chtěli vědět dopředu a podle toho se rozhodli.

Valná část e-shopových řešení, které si můžete pronajmout, je nachystaná v souladu se zákonem, tudiž registrace zákazníků jde ruku v ruce s GDPR a je většinou tříkolová:

  1. Zákazník provede registraci v e-shopu (většinou je tato možnost uvedena v pravém horním rohu na homepage - viz obr. níže) a vyplní přihlašovací e-mail a heslo (případně heslo ještě potvrdí)
  2. Do e-mailu pak zákazníkovi přijde potvrzovací e-mail 
  3. Po potvrzení e-mailu se zákazník překlápí do klientské sekce daného e-shopu, kde pak může a nemusí dovyplnit další osobní údaje

Proč zákazníka nenutit

 

Jak jsme už zmínili výše. Nutit zákazníka znamená:

  • jisté rozčarování (a tudíž pak vnitřní nespokojenost a nedokončení objednávky)
  • prodloužení celého objednávkového procesu (a čím déle bude objednávka trvat, tím více si může zákazník celý nákup rozmyslet

 

Dejte zákazníkovi pádný důvod

Pokud chcete mít zákazníky registrované, pak jim dejte důvod.

Existují e-shopy, kde zákazník bude nakupovat velmi pravidelně (např. potraviny s dovážkou až do domu). V tomto případě bude zákazník za možnou registraci rád. Přinese mu to spoustu výhod. Např.

  • nemusí neustále vypisovat formulář se jménem, adresou, telefonem,,...
  • e-shop ví, co má zákazník rád (co nejčastěji nakupuje) a proto mu může nabídnou na Home page zboží, které nakupuje velmi často (usnadní mu tak spoustu práce s výběrem a jeho nákup bude velmi rychlý)

Některé e-shopy (a mohou mít i kamenné prodejny) - např. Sportisimo umožňují pod zákaznickou registrací evidenci všech nákupů s tím, že zákazník nemusí nosit lístek od nákupu nebo hledat fakturu za nákup v případě, že bude chtít zboží z nějakého důvodu reklamovat. Tento obchod si vyjede všechny potřebné údaje pod přihlašovacím jménem konkrétního zákazníka.

Další možným důvodem k registraci je sleva... Jasně, ta funguje velmi dobře - jen je potřeba si uvědomit, zda tato sleva bude pro zákazníka dostatečný benefit. Můžete dávat různé slevy:

  • sleva na první nákup (v celých částkách nebo procentech) - pokud benefit bude dostatečně velký, pak se rád zaregistruje
  • sleva na každý nákup (v celých částkách nebo procentech) - idální pro opakované nákupy nebo stanovení slev podle výše odběrů - zákanzíka můžete motivovat k tomu, aby nakupoval převážně u vás a dosáhl maximální slevy
  • sleva na budoucí nákup (v celých částkách nebo procentech) - díky ní se vám zákazník, který u vás nakoupil poprvé (a třeba náhodou) velmi rád vrátí

Mrkněte na tři příklady níže:

Představte si e-shop se kancelářskými potřebami, kde průměrná objednávka se pohybuje v řádu 500 Kč. Je sleva 5 % dostatečný benefit za to, že vám zákazník nechá svou e-mailovou adresu?
Sleva 5 % na první nákup
Představte si e-shop s luxusnější módou a módními doplňky. Zde je průměrná objednávka 5 000 Kč. Je sleva 10 % na každý nákup pro registrované zákazníky už dostatečný argument?
Sleva 10 % na každý nákup
Představte si e-shop s ložním povlečením. Zde je průměrná objednávka 1 500 Kč. Je sleva 100 Kč na další nákup pro zákazníka dostatečně motivující?
Sleva 100 Kč na další nákup

Registrace zákazníků v systému Shop5

 

Administrace systému Shop5 má v sobě zahrnutou i možnsot registrace zákazníků. Systém umožňuje nejen ukládat zákazníkovy kontatkní údaje, ale i rozdělovat zákazníky do různých skupin, rtesp. nabízet každému zákazníkovi po příhlášení jinou výši slevy...

Závěrem bychom chtěli říci - povinná registrace není to pravé ořechové pro vaše zákazníky, ale možnost registrace dobrovolné už nějaký význam a smysl má. Proto zkontrolujte nastavení vašeho e-shopu tak, aby jste zákazníky
k tomuto kroku nenutili. 

✏ CHECKLIST A ÚKOLY