SEO parametry
LEKCE 9
Hezky pěkně od začátku - jak fungují vyhledávače
Na začátku této kapitoly se malinko vrátíme k tomu, jak fungují vyhledávače (tedy SEO), které pomáhají vašemu zákazníkovi najít konkrétní zboží nebo službu - a tím pádem mu ukáží váš
e-shop nebo web.
Důležité je si uvědomit, že vyhledávače vyhodnocují tisíce e-shopů než odpoví uživateli na jeho vyhledávací dotaz. Některé e-shopy upřednostní a doporučí je na přední příčky ve vyhledávání a některé naopak upozadí. A tento "výpočet" upřednostnění se děje na základě více jak 200 faktorů.
Některé faktory můžete ovlivnit a některé naopak ovlivňují vaši zákazníci. My malinko odkryjeme pokličku faktorům, které ovlivnit můžete (tedy tzv. on-page faktorům). Ale zároveň upozorňujeme, že problematika je hooodně široká a že další rozuzlení si necháváme pro kurz Marketing pro e-shopy.
Cílem každého e-shopaře je, aby zákazník jeho e-shop snadno našel. Tedy, aby se jeho stránka v hlavních vyhledávačích (Google nebo Seznam) ukázala nejlépe na prvních pozicích. A my si ukážeme jak tomu do začátku pomoci.
Pokud nejste programátor a používáte pronajaté řešení, pak se vám to možná nebude zdát, ale celý váš e-shop je jeden velký zápis dat, který se skládá z elementů (tyto elementy se nazývají HTML tagy) a vy k těmto tagům přiřazujete obsah. Možná pro začínajícího e-shopaře zbytečnost, ale chtěli bychom, abyste si odnesli alespoň to, že si budete pamatovat, že existují 2 základní tagy:
neboli titulek stránky - neboli popisek stránky
Tyto dva tagy jsou vlastně vaší vstupenkou k zákazníkovi. Je to něco, co zákazník uvidí, pokud se mu váš e-shop zobrazí ve výsledcích vyhledávání.
1) Titulek stránky
Titulek stránky je z pohledu SEO to nejdůležitější, co na svém e-shopu můžete ovlivnit. Vyhledávače si z něj přebírají tu nejdůležitější informaci (tedy to, zda mají vaši stránku doporučit na daný vyhledávací dotaz) a také předávají titulek jako nadpis odkazu.
Titulek by měl:
- vypovídat o tom, o čem je daná stránka
- být unikátní (text se nesmí opakovat na jiných stránkách)
- být popisný (vystihuje obsah stránky)
- být zajímavý (dokáže uživatele přesvědčit k tomu, aby se proklikl na váš e-shop)
Představte si titulek jako výlohu maloobchodní prodejny. Titulkem byste měli zvládnout dvě základní věci:
- ukázat vyhledávači (nejlépe pomocí klíčových slov), že vy jste pro jeho uživatele (tzn. vašeho zákazníka) ti nejlepší
- nalákat zákazníka , aby do vaší prodejny vstoupil
Titulek se týká všech stránek, které váš e-shop má/bude mít. Tzn. Titulek pro Home page a titulek pro stránky se zbožím.
U titulku si pohlídejte i fakt, že cokoliv je uvedeno jako první, je ze strany vyhledávačů vnímáno jako nejdůležitější informace. Takže pokud píšete titulek ke stránce "O nás", pak vypíchněte to nejdůležitější hned na začátku.
TIP: Délka titulku by se měla pohybovat v rozmezí 50 - 65 znaků (v průběhu vývoje a změn se ovšem tato informace může malinko lišit). Nezapomeňte i na skutečnost, že by se vám neměly potkat 2 stejné titulky.
2) Meta description (popis stránky)
Meta description (popisek stránky) má stručně a výstižně popisovat obsah dané stránky. Jeho délka by se měla pohybovat v rozmezí 140 - 160 znaků.
Popisky by měly být krátké, originální a měly by čtenáři dávat důvod ke kliknutí a otevření dané webové stránky. Proto se můžete potkat i s popisky, které obsahují výzvy – např. vyzkoušejte, přečtěte si, prohlédněte si, vyberte si aj.
Pro upoutání pozornosti tvůrci často používají:
- otázky (vzbuzují dobře zájem)
- čísla (upoutají čtenářovu pozornost)
- speciální znaky (jako jsou šipky, hvězdičky apod.)
Níže uvádíme příklady popisků home page 2 e-shopů. Jeden je všeobecně známý (Alza) a druhý je specialista na prodej krbů (Webpro-krby-a-kamna). Všimněte si, že u Alzy je popisek výrazně delší a vyhledávač (konkrétně Google) tento popisek nezobrazuje celý)
Klíčová slova v popiscích
Nezapomeňte v popiscích používat klíčová slova, tedy slova, podle kterých váš zákazník může hledat vás nebo konkrétní produkt. Všimněte si, že Google zvýraznil konkrétní slovní spojení, které bylo zadáno do vyhledávače.
Emotikony v popiscích
Příklad vpravo ukazuje využití emotikon jak v titulku (medaile), tak i v popiscích. Emotikony mají za úkol opět upoutat čtenářovu pozornost.
3) Jak to vypadá v administraci e-shopového řešení Shop5?
Každé e-shopové řešení počítá se SEO a ví, že je to jeden z nejdůležitějších parametrů vůbec. Z toho důvodu jsou SEO parametry daným řešením prakticky protkány.
Pokud se bavíme o základních SEO paremetrech u produktů, pak jsou tyto parametry v systému SHOP5 uvedeny na kartě zboží
a je důležité je pečlivě vypsat. Níže uvádíme pár obrázků pro představu
TIP: Titulek a popisky napište vždy tak, abyste zákazníky maximálně oslovili, protože - nemá smysl být na první, druhé, třetí pozici ve vyhledávání a zákazník přitom na váš e-shop neklikne. Pokud nejste kamarádi se slovy a českým jazykem, nebojte se přenechat tuto práci copywriterovi.
CHECKLIST A ÚKOLY
DALŠÍ KROKY MODULU:
ZPĚT NA MODUL 1