Proč vyplňovat všechny parametry u zboží?
... aneb malá marketingová vsuvka
LEKCE 3
Oki, teoreticky víte, jaké parametry musíte vyplnit u každého zboží. Ale proč? Proč tomu věnovat tunu času? Proč neokopírovat zboží jako celek od dodavatele a mám hotovo?
Pro odpověď si uděláme malou odbočku do světa marketingu. Hned na začátku je třeba říct, odpoveď není úplně jednoduchá, ale zkusíme to.... Protože marketing, protože vyhledávače, protože odlišnost, protože jinakost, protože váš e-shop.
Nebojte - nebudeme vám vysvětlovat nejrůznější marketingové poučky a pravidla. Do začátku bude stačit následující:
Vrátíme vás myšlenkamI na úplný začátek. Do doby, kdy jste přemýšleli, zda vůbec začít stavět e-shop, protože jich je v České republice hodně a vy jste měli pochybnosti. Od té doby se zcela jistě nic nezměnilo a váš e-shop je jeden z mnoha. Ale vy nechcete být "Baby v koutě" - vy chcete prodávat - hodně prodávat. A k tomu vám může pomoci MARKETING - vyhledávače (Google a Seznam), zbožové vyhledávače (Zbozi.cz, Heureka.cz,..) a další nástroje. Takže, abyste se dostali ve vyhledávačích pěkně nahoru, musíte vyplnit námi zmíněné parametry.
V kurzu "Marketing pro e-shopy" vám osvětlíme více do hloubky fungování těchto marketingových aktivit.
SEO
Důležité do záčátku je si uvědomit, že dané zboží zákazníci vyhledávají na vyhledávačích nebo na zbožových porovnávačích. Taky je fajn vědět, že často vyhledávají na základě klíčových slov (tedy slov, které se s produktem nějak pojí).
Vezměme si opět příklad našeho e-shopu s knihami. Jste zákazník a hledáte dárek pro čerstvě narozené dítě vaší kamarádky. Víte, že budete chtít knihu (takovou tu gumovou nebo látkovou, co dítě může žužlat, mačkat a neublíží si)
Takže otevřete stránku Google (nebo Seznam) a dáte do vyhledávače následující hesla:
- "kniha pro miminko", nebo
- "kniha pro děti do 1 roku", nebo
- gumová kniha pro dítě, nebo
- látková kniha pro děti....
Těch možností na vyhledávací hesla je spousta a věříme, že každý z vás by tuto knihu vyhledával jiným způsobem.
Ale co tímto příkladem chtěl básník vlastně říct? To, že vyhledávače fungují na základě klíčových slov - tedy slov, které zákazníci zadávají jako vyhledávací hesla. Pokud tato slova budete mít obsažena ve vašem e-shopu (u produktů), pak vyhledávač bude vědět, že by mohl váš e-shop na tento dotaz doporučit (volně přeloženo - dát váš e-shop na první stranu výsledků)
Ono ta problematika (s odborným názvem SEO) je opravdu širší - ale k pochopení, proč věnovat spoustu času právě produktům do začátku bude stačit. Pokud chcete vědět více, pak vás rádi uvítáme v našem kurzu "Marketing pro e-shopy".
DALŠÍ MARKETINGOVÝ ÚHEL POHLEDU
Zadávání kategorií, podkategorií a zboží do e-shopu souvisí velkou mírou s marketingem.
Je třeba přemýšlet nad spoustou faktorů, ale ty nejzásadnější jsou:
- komu zboží prodáváte = kdo je váš cílový zákazník
- dále by mělo mít každé zboží odpovídající obrázek - fotku = zákazník si nemůže zboží prohlédnout u vás na prodejně. Fotografie suplují možnost využít další smysly, především hmat.
- parametry (případně varianty) každého zboží jsou pevně dané (tzn. měli byste znát a popsat míry, váhu, materiály,... daného zboží) = opět jde o to, aby si zákazník uměl daný produkt představit nebo srovnat
- cena (a případné příplatky) - v tomto případě byste měli mít jasno v cenové politice a znát ceny konkurenčních prodejců (pokud prodáváte stejné zboží)
- SEO parametry - zatím asi pro vás cizí slovo, ale nakousneme ho v příštích kapitolách a více pak v kurzu Marketing pro e-shopy
- související (nebo alternativní) produkty - měli byste mít přehled o všem zboží, které prodáváte a nabídnout zákazníkovi alternativní produkty
e-shop
Tyto informace jsou kousky puzzle, které pak vytvoří jeden velký celek - tedy váš e-shop plný produktů, které jsou rozděleny do kategorií/podkategorií a ze kterých si mohou vaši zákazníci vybírat.
TIP: Čas, který věnujete správnému a poctivému zadávání všech parametrů u zboží ve vašem e-shopu se vám mnohonásobně vrátí. Věnujte každé položce dostatek péče a ona vás pak vynese na přední příčky ve vyhledávačích. A věřte nám - nahoře (a bez reklamy) chce být každý e-shopař.
Soubory ke stažení
CHECKLIST A ÚKOLY
DALŠÍ KROKY MODULU:
ZPĚT NA MODUL 1