Dostupnost a datum doručení
LEKCE 12
Dostupnost a datum doručení
Připravte se na to, že váš zákazník bude očekávat, že vámi nabízené zboží budete mít vždy na skladě a nebude tedy pro vás problém ho (nejlépe ještě v den objednávky) vyexpedovat.
Ale co si budeme povídat. Málo který e-shop má všechno zboží skladem (musel by mít nafukovací prostory).
Valná část e-shopařů funguje na principu žádných skladů (nebo minimálních) a zboží většinou objednávají u svého dodavatele až v případě zákaznické objednávky.
Z výše uvedených důvodů je dobré zákazníka již dopředu informovat o tom, zda zboží skladem máte nebo nemáte a do kolikati dní jste mu ho schopni dodat. Zkrátka je to fér a dáváte tak zákazníkovi prostor se rozhodnout, zda zboží nakoupí u vás nebo půjde jinam. Díky tomuto postoji také předejdete mnohým nepříjemnostem.
Zákazník
Pokud budete takto fér v každém ohledu, pak si vás zákazník zamapatuje a nebude mít problém se k vám vrátit a nakoupit znovu, a to v době, kdy zboží můžete vyexpedovat opravdu obratem (máte na skladě)
nebo v době, kdy na dané zboží nebude tolik spěchat (a ví, že váš e-shop mu nabízí něco víc než jen konkrétní zboží)
Dostupnost zboží pokud ho nemáte na vlastním skladě
Pokud budete ve vašem e-shopu nastavovat dostupnost, pak doporučujeme, abyste ji stanovili minimálně o jeden den více, než vám garantuje váš dodavatel. A proč? Protože jsme lidi a chyby byly, jsou a budou a je třeba s nimi počítat. Níže vám ukážeme dva modelové případy:
1. Představte si, že vám dodavatel garantuje dodání objednaného zboží do 3 dnů. Během těch tří dnů se může lecos pokazit (lidský faktor na straně dodavatele, poškozený systém pro expedici, problémy s dopravou,...)
- zákazníka to ale nezajímá - zboží objednal u vás a očekává, že mu jeho balíček přijde za max. 5 dnů
2. Druhý případ může být podobný, ale zákazník si objednal 2 druhy zboží a oba tyto produkty máte u jiných dodavatelů. Pak musíte nechat zboží od obou poslat k sobě a následně je expedovat v jednom balíčku zákazníkovi. Co když se stane, že nestihnete balíček převzít od dopravce? Nebo onemocníte? Nebo nestihnete objednat přepravu...?
- zákazníka to ale nezajímá - zboží objednal u vás a očekává, že mu jeho balíček přijde za max. 5 dnů
Režimy dostupností a termínů dodání zboží
Dostupnost v e-shopech se udává většinou v těchto možných režimech: Dle Heureky, je dodací doba produktu ve dnech, tj. doba od přijetí platby (v případě dobírky od přijetí objednávky) do expedice zboží. Číselná hodnota je poté systémem automaticky převáděna na textové vyjádření.
Dostupnost se pak na Heureka.cz zobrazuje jako:
skladem - 0
do 3 dnů - 1-3
do týdne - 4-7
do 2 týdnů - 8-14
do měsíce - 15-30
více než měsíc - 31 a více
info v obchodu - pokud dodací dobu neuvádíte
<DELIVERY_DATE>0</DELIVERY_DATE> = zboží skladem
<DELIVERY_DATE>4</DELIVERY_DATE> = do týdne
Jak to může vypadat v různých e-shopech?
A jak to může vypadat v administraci?
Dostupnost v systému Shop5
V případě systému Shop5 uvádíme dostupnost daného zboží na jeho kartě. To, jestli zadáme, že je vrtačka skladem nebo nikoliv se pak projeví v zákaznickém pohledu (viz obr. níže)
Pozor - myslete na to, že zákazník je ochotný zaplatit za zboží o něco více, pokud mu přijde včas. Tudíž dostupnost zboží se může stát velkou kunkurenční výhodou.
CHECKLIST A ÚKOLY
DALŠÍ KROKY MODULU:
ZPĚT NA MODUL 1