Čím krmit e-shop jako první?
LEKCE 1
Tak jo, máte vyřešeny základní otázky kolem vašeho podnikání, víte na co máte vy, resp. zákazník právo, orientujete se v reklamacích, znáte konkurenci, umíte stanovit ceny, víte kde
a jak budete vytvářet objednávky/faktury, máte vybraný e-shop, víte jak bude e-shop vypadat aj. Prostě máte vytvořený základ, na kterém můžete pevně stavět.
Teď nastává ta hlavní "švanda" - tedy plnění e-shopu produkty. A jak víte - bez produktů e-shop fungovat nemůže.
Než ale přistoupíte k produktům jako takovým, je třeba promyslet a vytvořit strukturu vašeho e-shopu. Tedy kategorie, resp. podkateogrie.
Logická struktura a členění produktů slouží vašim zákazníkům jako skvělá orientace mezi vašimi virtuálními regály a pomáhá jim rychle najít produkty, které hledají.
Kategorie e-shopu slouží ke snadnému třídění všech vašich produktů nebo vašich služeb a tvoří vždy hlavní kostru e-shopu a vyjadřují produkty v obecných skupinách. Díky své hierarchické struktuře umožňují napojení (pomocí XML feedů) vašeho nového e-shopu na srovnavače zboží (jako je Zbozi.cz, Heureka.cz)
Vrátíme se opět k příkladu s e-shopem, který prodává knihy, drobné dárkové předměty, stolní hry a kalendáře. Suma sumárum máš váš e-shop několik tisíc produktů.
Představte si kamennou prodejnu, kde je všechno zboží na jedné hromadě a bude jen na vás, jak se v ní zorientujete. Přišli jste pro knížku, ale musíte hledat, v které části té hromady jsou zrovna knihy. Určitě se vám toto líbit nebude. Proto jsou všechny takové prodejny přirozeně rozděleny na jednotlivé části/úseky.
V tomto případě rozdělíte i váš e-shop a vytvoříte 3 základní kategorie:
- knihy
- dárkové předměty
- kalendáře
- stolní hry
Podkategorie (resp. podpodkategorie) e-shopu vám pomohou třídit nabízené zboží do nižších úrovní. Způsob třídění může být např. podle jednotlivého typu zboží, podle velikostí, podle barvy, podle značky nebo třeba podle výrobce.
Plynule navážeme na náš e-shop s knihami
Opět si zkuste představit kamenný obchod, který máte rozdělený na jednotlivé sekce (knihy, kalendáře , stolní hry a dárkové předměty), ale vy hledáte knihu pro 5leté dítě. Hromada knih a vy hledáte knihu pro specifického čtenáře. Taky nic moc představa, co? Raději půjdete do prodejny, která je rozdělena na historické knihy, beletrie, literatura faktu, cizojazyčná literatura, fantasy literatura a knihy pro děti.
Proto - opět a zase - pomozte zákazníkovi se zorientovat ve vašem e-shopu pomocí podkategorií:
- historické knihy
- beletrie
- literatura faktu
- cizojazyčná literatura
- fantasy literatura
- knihy pro děti
- další
Pokud bychom měli uvažovat o pod-podkategoriích, pak můžeme rozdělit knihy pro děti na následující:
- knihy pro děti 0-1 rok
- knihy pro děti 1-3 roky
- knihy pro děti 3-7 let
- knihy pro začínající čtenáře
- atd.
POPISKY KATEGORIÍ/PODKATEGORIÍ
Zařadit zboží do kategorií/podkategorií je věc jedna, ale druhá věc, na kterou často e-shopaři zapomínají je popisek celé kategorie/podkategorie.
Popisek u každé kategorie přináší 2 velké výhody:
- Zákazník se může lépe zorientovat v kategoriích, tedy bez problémů může vždy najít konkrétní skupinu produktů
s podobnými vlastnosmi - Využití pro marketing (tedy podpora SEO, nebo možnost využít tuto stránku jako landingpage z PPC reklam) - více o této záležitosti se dozvíte v kurzu Marketing pro e-shopy
Příklad popisu kategorie a podkategorií na www.alza.cz
Popisovat kategorie resp. kategorie lze různým způsobem.
TIP: Popisek u kateorií/podkategorií nemusí být příliš dlouhý, stačí pomocí pár vět popsat skupinu zboží. Pro popis použijte klíčová slova, tedy slova, která používá větší část zákazníků k tomu, aby našla nějaké konkrétní zboží
Redakční systém Shop5 má hezky zpracovanou nápovědu o tom, jak založit kategorie, podkategorie, jak je správně popsat a jak se celá práce administrátora daného e-shopu projeví v zákaznickém pohledu.
Co je ve videu navíc - jsou SEO parametry, které vám osvětlíme v deváté kapitole.
MYŠLENKOVÉ MAPY
Jistě jste si všimli, že vám demonstrujeme tvorbu hlavní kostry e-shopu pomocí myšlenkových map. Má to své důvody a tím nejhlavnějším je, že:
Myšlenková mapa (=mentální mapa) je grafické uspořádání myšlenek, nápadů, klíčových slov. Zároveň myšlenkové mapy znázorňují vzájemné vztahy a souvislosti.
Pomocí myšlenkových map si každý dokáže skvěle protřídit myšlenky a rozdělit zboží do správných "chlívečků". Možná si řeknete, že to nepotřebujete, ale pokud budete tvořit e-shop s několik stovkami položek, jistě oceníte jejich sílu.
Pamatujte: 1 obrázek vypoví víc než 1 000 slov.
TIP: Pokud jste člověk, který se k myšlenkám stále a rád vrací a potřebuje si své myšlenkové mapy neustále aktualizovat, pak doporučujeme nejrůznější aplikace do chytrých mobilních telefonů. Pak budete mít myšlenkové mapy neustále po ruce.
Soubory ke stažení
CHECKLIST A ÚKOLY
DALŠÍ KROKY MODULU:
ZPĚT NA MODUL 1