Vzhled e-shopu

📩 LEKCE  2

Víte, že máte cca 10 s na to, aby si o vás někdo udělal první dojem? Asi vás nepotěšíme - váš
e-shop má šanci udělat dobrý dojem výrazně kratší dobu. Konkrétně něco mezi  3-5 vteřinami. Během takto krátké doby je schopný uživatel internetu rozhodnout, zda u vás zůstane a bude hledat ten či onen produkt nebo prostě odejde.

Takto krátký čas také musí stačit zákazníkovi na to, aby pochopil, čím se zabýváte... Tedy by měl mít jasnou odpověď na 3 základní otázky:

  • Kdo jste?
  • Co děláte (prodáváte)? 
  • Proč mámnakoupit právě u vás?

Pokud dobře zkombinujete následující faktory, vytvoříte skvělý celek - tedy skvělý brand vašeho e-shopu.

  • barevnost a fonty 
  • logo
  • slogan
  • komunikační tón
  • dobré produktové fotografie
  • CTA tlačítka ... 

Níže uvádíme dva příklady e-shopů s bižuterií. Obrázky ukazují home page těchto e-shopů
a sami rozhodněte, který na vás působí lépe, kompaktněji, jak na vás mluví, jaké fonty používají vzhledem k tomu, co prodávají ... 

 

BAREVNOST A FONTY

 

Celkový dojem e-shopu tvoří barevnost. Využívejte raději osvědčené kombinace a neexperimentujte příliš. Myslete na oči a koncentraci vašich zákazníků, nepoužívejte tedy žádné výrazné nebo křiklavé barvy (raději se zaměřte na barvy pastelové).
Jinak řečeno - čím déle je udržíte na svém webu, tím déle bude hledat, resp. nakupovat. 

S barevnosti úzce souvisí i styl písma. Čím víc druhů fontů, barev a velikostí budete míchat dohromady, tím větší chaos vytvoříte.
Raději užívejte bezpatkové fonty (např. Arial, Calibri apod.) - zákazníkům se lépe čtou. Na web používejte maximálně
2 druhy fontů
. Pozor na fonty, které nejsou české (tedy špatně zobrazují českou diakritiku).
Světlý text na tmavém pozadí je hůř čitelný než tmavý text na světlém pozadí.

Velikost fontů bude hrát také velkou roli. Všechny texty by měly být dobře čitelné.

Fonty s českou diakritikou

Česká diakritika je tvrdý oříšek pro spoustu fontů. Všimněte si, že jen první "řeřicha" je napsána správně. Ostatní fonty toto slovo neumí napsat .

Dále si všimněte, jak je důležitý kontrast barev. Řeřichy v levém sloupci jsou téměř nečitelné.

LOGO

 

Logo je grafická značka vašeho e-shopu a spolu s barvami tvoří zástupné symboly, které by měly vyjadřovat podstatu značky. 
Loga tedy uvádějte na výrobcích, dokumentech (např. objednávka, faktura, dodací list), na letácích, bannerech atd. 

Jaké by mělo být správné logo?

  • jednoduché (čím více, tím lépe)
  • čitelné (i v malém rozlišení)
  • zapamatovatelné
  • nezaměnitelné
  • mělo by odpovídat zaměření vašeho e-shopu
  • barevně korespondovat s celkovým vzhledem 
  • písmo musí být čitelné

Pokud používáte logo s nějakou symbolikou, vysvětlete ji zákazníkovi - nemusí se totiž stát, že by ji kdy poznal. Čím více bude chápat, tím lépe vás vezme na “milost”.

PŘÍKLAD

Existují firmy, kterým logo jen vkusně vyobrazuje název, a jsou firmy, kdy logo jasně definuje celou podstatu.
Např.:
- logo NIKE - šipka jasně symbolizuje pohyb, rychlost či lehkost.
- logo Alzy je jen zobrazení názvu 

SLOGAN

 

Slogan je krátký text, který by měl zaujmout a vrýt se všem lidem do paměti. Úkolem sloganů je spojit si tento text s danou firmou (nebo službou nebo produktem).
SLogan by měl být:

  • snadno zapamatovatelný
  • originální
  • výstižný
  • ne! podobný konkurenci

SLOGANY VELKÝCH ZNAČEK

Skvělé slogany mají např.

  • KFC - Proklatě dobré kuře
  • Kofola - Když ji miluješ, není co řešit
  • Mattoni - Mattoni už není nebo Kde je Mattoni, tam je život
  • Orion - Vaše čokoládová hvězda
  • AirBank - I banku můžete mít rádi
  • Tatranky - Energie sbalená na cesty

 

 

 

KOMUNIKAČNÍ TÓN

 

Tak jak mluví skvělý prodavač v kamenné prodejně se zákazníkem, tak i e-shop musí mít nastavená pravidla pro styl komunikace.
Komunikační tón je další, nedílnou součástí budování silné značky a může se stát vaší velkou konkurenční výhodou. Ať už se jedná o telefonickou komunikaci, e-maily, příspěvky na sociálních sítích nebo články.
Je třeba si rozmyslet, zda budete vystupovat formálně, uvolněně, zábavně,vážně nebo vstřícně.

Proč přemýšlet nad komunikačním tónem?
- odlišíte se od konkurence (nezapadnete), neboť 19 z 20 e-shopů je obyčejných a zapomenutelných
- pobavíte zákazníka, získáte fanoušky, z náhodných návštěvníků se mohou stát pravidelní čtenáři a následně zákazníci
- pokud spravuje e-shop více jak 1 člověk, bude pak jasný a jednotný tón (každý z vás je v reálu jiné nátury a pevně danými pravidly se vše sjednotí)

PŘÍKLAD

Ukažme si příklad na klasickém dotazu v e-shopu s jízdními koly. Dotaz posílá paní Nováková a ptá se:  "Dobrý den, jaká je dostupnost kola Bike 3 a máte ho v bílé barvě?

 

Odpověď č.1

 

Odpověď č.2

Zvaže sami - jaký tón je vám příjemnější a proč 😉

PRODUKTOVÉ FOTOGRAFIE

Velká a často opomíjená kapitola. Ovšem je to škoda, protože právě obrázkem jste schopni zákazníka přesvědčit o tom, že daný produkt opravdu “potřebuje”.
A proč? Protože člověk z 80 % vnímá zrakem a ještě k tomu se rozhoduje na základě emocí.

Většina e-shopů dostává produktové fotografie od výrobce. Často se stává, že výrobce trvá na použití jen těchto fotografií. Ale zkuste se s ním domluvit na tom, že jejich materiál doplníte vlastními fotografiemi produktu v reálu. Budete tím vyjímeční, odlišíte se tak od konkurence a navíc pomůžete vašemu SEO (tedy vyhledávání - viz. kurz o marketingu)

 

PÁR RYCHLÝCH RADA -
JAK SPRÁVNĚ FOTIT?

  1. snažte se nefotit mobilem - přece jen kvalitnější fotografii získáte pomocí klasického foťáku (protože kvalita opět rozhoduje)
  2. myslete na ostrost fotografie - málokdy máte natolik ideální světelné podmínky tak, aby fotky byly na 100 % ostré
  3. zaměřte se na důležité věci kolem produktu - snažte se vyfotit detaily, tak aby si zákazník dokázal produkt opravdu představit
  4. myslete na celkovou kompozici a barevnost, pozadí fotografie by mělo korespondovat s barevností e-shopu
    světlo - nejdůležitější část celého fotografování - foťte nejlépe při přirozeném osvětlení, vyvarujte se použití blesku 
  5. zkuste využít možnosti tzv. 360° pohledu, kdy tak zákazníkovi ukážete produkt ze všech stran a zákazník tedy ztratí potřebu vidět produkt na živo
    (a neodchází tedy do kamenné prodejny)
  6. pokud budete přidávat na své fotografie vodoznak, pak by neměl příliš překážet (pozor ale, fotky s vodoznakem odmítají Google nákupy)

CTA TLAČÍTKA

= Funkční tlačítka = Call To Action tlačítka

Jedná se o tlačítka typu - “objednat”, “pokračovat v nákupu” “koupit” “, “dokončit objednávku”. Těmito tlačítky prakticky zákazníka navádíte, co má udělat ... a vy chcete, aby zboží hodil do košíku, přečetl váš e-book apod. 

Důležitá je barva (podle statistik nejlépe působí tlačítka v odstínech zelené, modré a oranžové, naopak se nepoužívají barvy jako je černá a hnědá.) Tvar většinou se jedná o obdélník, obdélník s kulatými hranami nebo ve tvaru lékařské tobolky.  Velikost tlačítek v celém e-shopu by měla být také pevně daná – průměrná velikost tlačítek se pohybuje
kolem 45 pixelů.

Tlačítka by měla být:

  • umístěná na správných místech
  • dostatečně kontrastní
  • dobře popsaná (čím zajímavější bude mít text, tím lépe bude zákazník reagovat)
  • jednotná barevnost těchto tlačítek
  • FUNKČNÍ - není nic horšího, pokud tlačítko nefunguje (proto pro jistotu všechna tlačítka otestujte)

PŘÍKLAD

Velká výhoda pronajímaných e-shopových řešení - funkční tlačítka jsou v šablonách přednastavená - jak barevně,  velikostně, tak i na správných pozicích. Také jsou vždy funkční 😉

 

👌TIP:  Pokud si budete tvořit e-shop na pronajímaném řešení, pak se nemusíte bát. Vývojáři velmi úzce spolupracují s grafiky. Každé řešení nabízí několik variant šablon a je jen na vás, kterou z nich si vyberete. Takže design vašeho e-shopu by měl být podle všech standartů.  Doporučujeme si projít všechny nabízené šablony a podívat se na reálné příklady e-shopů na vámi vybrané šabloně.
Také se můžete s dodavatelem domluvit na indivuduálních úpravách. Jen pozor - všechny tyto úpravy jsou zpoplatněny. 

✏ CHECKLIST A ÚKOLY