DOPRAVA
LEKCE 3
Jak tedy poslat zboží k zákazníkovi? Možností máte celou řadu, můžete využít služeb mnoha přepravních firem, kurýrů nebo České pošty.
Osobní odběry na prodejně
V případě, že máte i kamennou prodejnu, nabídněte zákazníkům také možnost osobního odběru. Stále existuje velká část zákazníků, kteří si raději pro zboží přijde osobně.
Tento způsob může být pro konkrétního zákazníka nejpohodlnější, nejrychlejší a ušetří za dopravu. Nabídnout zákazníkům možnost osobního vyzvednutí je v českém ecommerce prostředí velká konkurenční výhoda.
Služby kurýra
Pokud prodáváte zboží, na které zákazník nechce čekat, je to možná volba. Doručení kurýrem je nejrychlejší způsob doručování zboží. Na druhou stranu je to pro vás nejdražší způsob doručování zboží, který je eliminován místem poskytování vašich služeb.
Mezi kurýrní firmy patří například Airway nebo Mesík. Ceny se pohybují dle velikosti. Například ,,batoh,, s doručením do 1 hodiny v Praze je 90 Kč + 21 Kč/km. Po ČR pak doprava vozidlem, při urgentním doručení zásilky po ČR, kurýr odjíždí do 1 hod. od objednání, účtováno dle ujetých km tam a zpět za 9 Kč/km.
Tento způsob může být pro konkrétního zákazníka nejpohodlnější, nejrychlejší, ale pro vás je to nejdražší způsob dopravy.
Nejčastější způsoby dopravy a jak na to
Vy máte zboží připravné k vyzvednutí dopravcem. Pokud denně posíláte více balíků, tak k vám řidič jezdí už pravidelně. Pokud zasíláte balíky párkrát do měsíce, je potřeba kontaktovat dopravce, nejlépe den předem, aby si u vás balíček vyzvedl. Většina dopravců má svůj B2B objednávkový systém. Do něho vepíšete kdy a kde se má zboží naložit - a jméno příjemce. Mezi důležitá data patří hlavně telefonní číslo na zákazníka, aby se s ním řidič mohl spojit a upřesnit si termín vykládky.
Objednáte tedy přepravu, vytisknete ze systému nálepku s adresou a čárkovým kódem na polep balíku - řidič dopravce zboží vyzvedne - sveze ho na svozové depo daného města nebo okresu. Zde se večer setkají veškeré svezené zásilky, rozdělují se podle místa určení. V noci se naloží kamiony a rozváží se zboží do svozových dep po celé ČR. Tam si ráno zboží rozdělí jednotlivý řidiči a rozváží je zákazníkům. Jakmile řidič zboží naloží, přijde zákazníkovi SMS s kontaktem na řidiče a přibližnou dobou doručení.
Přepravní služba vám pak 1 - 2x do měsíce pošle vyúčtování a fakturu za přepravní služby.
Jak oslovit smluvního přepravce? Podobně jako dodavatele. Vyberte si z nabídky, ozvěte se obchodnímu zástupci a on vám nabídne ceny. Na webových stránkách jsou ceny ,,základní,, a z těch získáte slevu. Např. budete posílat 2 balíky týdně? Pak je vaše sleva -15% z ceníku dopravy. Budete posílat 20 balíků týdně? Pak můžete získat i 30% slevu z ceníku dopravy.
Česká pošta
Balík můžete na poštu donést nebo pokud máte s Českou poštou smlouvu, může si balík vyzvednout u vás na prodejně nebo doma. V tomto funguje Česká pošta jako většina přepravních společností.
Česká pošta stále hraje prim a bez jejích služeb se dnešní obchodníci s větší části ještě neobejdou. Ač mnoho zákazníků na Českou poštu brblá, tak je stále tento způsob přepravy u zákazníků tím nejčastějším. Pošta vlastní rozsáhnou síť poboček a je nejoblíbenější v malých městech a obcích. Pošta akceptuje i dobírky.
Mezi aktuální služby patří ,,Balík do ruky,, kdy vám balíček doručí pošťák až domů. Tato služba je srovnatelná s ostatními dopravci jako je DPD, PPL aj.
,,Balík na poštu,, vám zase dává možnost si balíček vyzvednout kdykoli na vaší nejbližší poště.
,,Balík Do balíkovny,, je nyní cenově nejdostupnější řešení doručení zboží. Pro vyzvednutí Balíku Do balíkovny můžete využít rychlé obsluhy na specializovaných přepážkách pošt s názvem Balíkovna. Stačí zvolit na vyvolávacím systému tlačítko Zrychlený výdej balíků, zadat potvrzení formou kódu pro vyzvednutí zásilky a následně budete v co nejkratší době vyzváni k přepážce. Jednoduché vyzvednutí, kdy vám stačí pouze sdělit jméno a kód pro vyzvednutí zásilky. Pro vyzvednutí není třeba předkládat doklad totožnosti, proto ji může vyzvednout i třetí osoba.
E-shopům fungujícím v České republice doporučujeme přepravu Českou poštou zvážit, jelikož zákazníci jsou na ni stále poměrně dost zvyklí a absence tohoto způsobu dopravy by mohla způsobit, že zboží nezakoupí.
Česká pošta se snaží být konkurenceschopnější, tak má zajímavou obchodní nabídku. Pokud váš e-shop nabízí všechny tři druhy dopravy, které má v nabídce Česká pošta a počet denních přeprav dosahuje určitého počtu kusů, pak vám nabídnou přepravu jednoho balíku za fixní cenu 39 Kč bez DPH. Což je velice příznivá cena.
Přepravní společnosti balík x paleta
Přepravní společnosti v ČR doručují buď balíky nebo palety. Balíkovou přepravou můžete využít do váhy 50kg a určitých rozměrů. Nejznámější přepravci jsou PPL, DPH, DHL. Pokud posíláte paletové zboží pak Toptrans, Geis, GeneralParcel. Tyto přepravní společnosti jsou na přepravu palet ke koncovým zákazníkům zvyklý, takže mají i tomu uzpůsobená vozidla. V jejich vozovém parku převažují auta s hydraulickým čelem. Takže i vykládáka na zahradě vašeho zákazníka proběhne relativně na pohodu (pokud nesněží, neprší a paletový vozík se nezaboří do hlíny 🙂 ).
Kvalita jejich služeb i cenové podmínky přepravců bývají zpravidla velmi podobné. Doručení v rámci ČR bývá většinou do druhého dne. Většinou všechny společnosti zasílají upozornění zákazníkovi pomocí SMS zprávy nebo můžete sledovat balík či paletu online.
Jakou přepravní firmu využít je na vás, ve všech firmách pracují a zacházejí s balíky a zásilkami různí lidé, stát se může cokoli. Doporučujeme zkusit spolupráci s jednou společností a uvidíte jaký ohlas bude mít tento způsob doručení u vašich zákazníků.
Osobní odběry na cizích výdejních místech
Pokud vlastní provozovnu nemáte, je tu možnost využít výdejních míst třetích stran. Existují různé služby jako Uloženka, Zásilkovna, Kouzelná Almara a další. Výhodou těchto služeb je již poměrně rozsáhlá síť provozoven a zákazník si může zvolit, na jakém místě si své zboží převezme (může se vybrat sám podle mapy).
Tuto možnost vyzvednutí balíku doporučujeme. Je to jeden z nejžádanější způsobů dopravy. Navíc tím podporujete malé místní prodejny, které tutu službu nabízejí. Je to pro ně příjem navíc, a k tomu jim do prodejny přijdou nový potencionální zákazníci.
Cenu přepravy musíte zákaznikovi nějak paušálně stanovit. Zpravidla se ceny u všech přepravců počítají podle objemu zásilek, podle jejich váhy a rozměrů a podle dalších dodatkových služeb. V podstatě pokud to jde, snažte se nabízet 1-3 varianty pro přepravu svého zboží (např. Česká pošta + jedna přepravní společnost + výdejní místo + případně osobní odběr). Zákazník si zcela jistě vybere.
Jakou dopravu češi preferují?
Kolik účtovat zákazníkovi do dopravu a od jaké hodnoty zásilky je doprava zdarma? To nejvíce záleží na druhu dopravy, ceně zboží a vaší marže. Pokud vám na objednávce zůstává 10%, tak v případě, že hodnota zásilky je 500Kč, váš zisk je 50Kč - nemůžete dát dopravu úplně zdarma, protože vy budete hradit náklady na dopravu. Pokud bude objednávka ve výši 3.000 Kč, a váš zisk je 300 Kč, můžete si dovolit dát dopravu zdarma.
Obecně platí, že zákazníci už automaticky předpokládají, že doprava bude zdarma u dražšího zboží.
Při stanovování ceny dopravy nebo toho od jaké hodnoty objednávky, se dívejte i na konkurenci. Pokud většina vaší konkurence nabízí dopravu zdarma od 500Kč, měli byste o tom uvažovat také. V některých případech je vhodné u svého zboží přepravu ,,dotovat,,. A to z důvodu toho, že zákazník je ochoten zaplatit jistou částku za dopravu. Pokud by byla výrazně vyšší, bude hledat dané zboží u vaší konkurence.
TIP: Pokud chcete navázat spolupráci s Toptransem, obraťte se na nás. Máme s nimi několikaleté zkušenosti a dobré obchodní vztahy. Pokusíme se vám vyjednat vyšší slevu na dopravném.
Další krok je jak je to s platbou ...
Soubory ke stažení
CHECKLIST A ÚKOLY
DALŠÍ KROKY MODULU:
ZPĚT NA MODUL 1