E-shop pro benjamínka na poli eCommerce?
LEKCE 4
V minulé kapitole jsme se věnovali tématu jestli si e-shopové řešení pronajmout nebo využít open source systémů nebo si nechat e-shop naprogramovat. Také jsme nastínili, že pro nováčky v e-shopovém moři je nejlepší a nejjednodušší cesta si e-shop pronajmout. Věřte nám, touto cestou jsme si prošli a jsme přesvědčení, že investovat peníze a čas do systémů, které vám mohou komplikovat život nemá smysl.
Pokud budete s námi souhlasit a zvolíte cestu pronájmu e-shopu, pak stojíte před novými a zavřenými dveřmi s otázkou - "Jaký systém si tedy vybrat? Jaké řešení bude pro mě to nejlepší?"
Odpověď není a nikdy nebude jednoznačná. Do výběru vstupuje mnoho faktorů a takto na dálku nejsme schopni vám pomoci tuto otázku rozseknout. Existuje spousta specifických veličin, které vstupují do hry a které jsou důležité pro každý, jiný druh podnikání.
Připomeňme si tedy příklady, nejčastěji pronajímaných e-shopových řešení:
TIP: Výběr správného e-shopového řešení je klíčové rozhodnutí každého budoucího
e-shopaře. Proč? Protože tento systém tady s vámi nebude jen několik dní, ale spíše měsíců až let a vaši zákazníci si na něj během této doby zvyknou.
Přejít později na jiné řešení nemusí být sice v budoucnosti problém, ale přinese to spoustu výdajů navíc a také možné technické komplikace.
Takže - vybírejte pečlivě 😉
Výběr můžete stavět např. na těchto základních parametrech:
1) DODAVATEL
Jinak řečeno na síle a základně lidí, kteří za daným e-shopovým řešením stojí. Každý "krabicový" systém musí pružně reagovat na nejrůznější legislativní změny, na potřeby zákazníků (tedy vás jako pronajímatelů, tak i zákazníků, kteří v daném
e-shopu nakupují a očekávají jistý standard).
Pokud dodavatel nebude dostatečně silný a pružný, změny nebude zapracovávat okamžitě, pak nemáte jistotu, že i vy budete svým zákazníkům dávat to, co potřebují.
Zároveň sílu poznáte v podpoře. Jsou výrobci/vývojáři, kteří velmi pružně reagují na dotazy a případné komplikace, které nastávají při zadávání zboží, nastavování nejrůznější podmínkek (platba, doprava,..atd.) - prostě něco, kdy jako začátečník nevíte kam kliknout a naproti je někdo, kdo vás může navést.
Zkrátka a jednoduše - dodavatel musí být pro vás jako partner. Měl by tu být pro vás, pomáhat vám a naslouchat vašim tužbám a potřebám
2) OVLADATELNOST/
FUNKCE DANÉHO ŘEŠENÍ
Ono pracovat se systémem, který je intuitivní je jiný šálek kávy, než pracovat se systémem, který je složitý a neintuitivní. Proto, než uděláte konečné rozhodnutí - využijte možnost si daný e-shop vyzkoušet. Téměř všichni dodavatelé umožňují free verzi na dobu 14 - 30 dnů.
Základní nabízené funkce e-shopu by měly být při rozhodování zásadní. Každé řešení se mírně liší svými funkcemi a často jsou funkce u jednotlivých nabízených
e-shopů pevně dané. Jakékoliv změny a úpravy funkčností probíhají jen v rámci pravidelných systémových aktualizací a převážně se jedná o dodání funkčnosti, kterou vyžaduje velké množství klientů. Ale může se také stát, že dodavatel na inovace nepřistoupí
a vy se k novým, byť lepším funkcím, o kterých víte, že by vám pomohly, prostě nedostanete. Proto se oklikou vracíme zpět k bodu číslo jedna - výbírejte podle dodavatele. Silný partner se vám bude snažit vyjít vstříc.
3) VZHLED
Každé řešení nabízí jiný vzhled (šablony) a nikdo není schopný se zavděčit všem. Takže otevřte si jednotlivé nabízené systémy a podívejte se na jejich reference - to je asi nejjednodušší cesta. E-shop bude vaše prezentace a jak bude vypadat zálaží opět na vás (více o vzhledu si budeme povídat později)
4) CENA
Říká se, že cena je vždy až na prvním místě 🙂 A v případě pronájmu e-shopu to také platí.
Velkým důvodem, proč doporučujeme si do začátku e-shop pronajmout, je skutečnost, že
neplatíte jednorázově žádné velké částky. Toto je obrovská výhoda pro každého začínajícího online podnikatele, kdy prvotní náklady nejsou likvidační (stačí pronájem, doména a hosting).
Ale pozor - když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají a nejlevněší řešení taky není přirozeně to nejlepší. Takže pokud budete řešit cenu, tak pečlivě zvažte poměr cena X výkon, resp. ceny X funkce, které za tu cenu dostáváte. Každý dodavatel nabízí malinko jiné balíčky s rozdílnými funkcemi, množstvím položek v e-shopu, nebo v množství lidí, kteří mohou do systému vstupovat.
TIP: Průměrné ceny:
- u pronajímatelů s nižšími sazbami se pohybují v řádech 3 000 - 5 000 Kč
- střední třída se pohybuje v řádech 10 000 - 20 000 Kč
- high level e-shopy najdete v rozmezí 30 000 - 50 000 Kč
Přejeme vám šťastnou ruku při výběru a pokud si nejste stále jisti, neváhejte nás kontaktovat, jistě něco spolu vymyslíme.
Soubory ke stažení
CHECKLIST A ÚKOLY
DALŠÍ KROKY MODULU:
ZPĚT NA MODUL 1